Scrollen & Swipen
We leven in een tijd waarin ons oog getraind is op snelheid. Met één beweging van de vinger schuiven honderden beelden voorbij.
Even kijken, een seconde aandacht, en alweer door naar het volgende.
NIEUW: voor de cursist zonder eigen vervoer is er een ophaalservice van en naar station Deventer
Verhalen over portretschilders, over technische aspecten van het schilderen, over bezochte tentoonstellingen en museums, over boeken die ik lees . . .
5 sep 2025
We leven in een tijd waarin ons oog getraind is op snelheid. Met één beweging van de vinger schuiven honderden beelden voorbij.
Even kijken, een seconde aandacht, en alweer door naar het volgende.
1 sep 2025
Wat een heerlijke dag was het! Samen met mijn collega-portretschilders Carla Klein Goldewijk en Janneke Bruininga mocht ik weer eens ervaren hoe inspirerend het is om met gelijkgestemden te werken.
We hadden het geluk te kunnen schilderen met live model Eyerusalem Tibebe, die met haar prachtige en rustige uitstraling ons inspireerde.
De sfeer zat er al snel in: verf, penselen, doek, muziek op de achtergrond en 'de vieze en lekkere chocola' van Carla.
Het kon niet beter.
29 aug 2025
Veel cursisten vragen zich af: hoe krijg ik de verhoudingen van een hoofd goed op papier zonder dat ik mezelf verlies in eindeloos meten?
Want natuurlijk wil je een gelijkend portret, maar je wilt ook schilderen met vrijheid en schwung.
In mijn lessen hanteer ik een paar metingen die je kunt gebruiken als houvast.
Zie het als een kapstok waar je de rest organisch omheen bouwt.
Ogen op de helft: De ogen zitten niet – zoals veel beginners denken – bovenin het gezicht, maar precies in het midden van de schedel, gemeten van kin tot kruin.
Met deze summiere metingen heb je de basisstructuur en kan je verder de hoogte van de oogkassen, neus, mond en oren situeren door te observeren. Ook door het veel te doen, ontwikkel je er gevoel voor.
Als de compositie staat en de hulplijnen van oogkassen, onderkant neus en aanduidingen van mond en oren kan je naar de volgende fase.
Nu kan je het portret gaan verdelen in licht en schaduw, ook in deze verdeling zit de gelijkenis van het model. Veel beginners denken dat het om perfecte monden, ogen en neuzen gaat, maar de bouw van de schedel bepaalt in grote mate de gelijkenis. Door het vastleggen van licht en schaduw bereik je dat.
Het duurt altijd even voordat cursisten dat begrijpen, het is namelijk ook echt een andere manier van kijken.
Bij de één valt het kwartje sneller dan bij de ander. Want iedereen heeft zo zijn eigen leerproces.
25 aug 2025
We leven in een tijd waarin ons oog getraind is op snelheid. Met één beweging van de vinger schuiven honderden beelden voorbij.
Even kijken, een seconde aandacht, en alweer door naar het volgende.
Hoe anders is het kijken naar een geschilderd portret.
Dat vraagt iets van ons wat we bijna verleerd zijn: tijd nemen.
Stilstaan.
Oog in oog gaan met een schilderij dat niet in één oogopslag alles weggeeft.
Een portret heeft lagen, nuances, penseelstreken en subtiele kleuren. Het kost tijd om dat in je op te nemen.
'De tijd nemen' begint al bij de schilder.
Het maken van een portret is geen haastklus.
Het is een proces van zoeken, schaven, weer wegschilderen en opnieuw beginnen.
De juiste toon, de subtiele overgang van licht naar schaduw, het moment dat een kleur nét dat beetje meer zeggingskracht krijgt.
Elke streek is een overweging, elke verandering een poging dichter bij de essentie van de geportretteerde te komen.
Een geschilderd portret is daarmee geen snapshot, maar eerder een vorm van poëzie.
Poëzie openbaart zich niet in één keer; je leest, herleest, laat de woorden bezinken. Zo ook met een portret: hoe langer je kijkt, hoe meer je ontdekt.
In een wereld van snelle beelden voelt een geschilderd portret bijna tegennatuurlijk en hopeloos ouderwets.
Maar misschien is dat precies ook de kracht van het geschilderde portret.
Het biedt een tegenwicht tegen het vluchtige.
Het nodigt uit om te vertragen, om werkelijk in contact te komen met een ander — of beter gezegd, met het beeld dat in uren, dagen en weken van geconcentreerd werken tot stand is gekomen.
Een portret is geen snelle date, het is een relatie.
Een ontmoeting die groeit, waarin je telkens iets nieuws ontdekt. Waar de schilder tijd heeft genomen om te kijken, te voelen en te begrijpen, word jij als toeschouwer uitgenodigd hetzelfde te doen.
En misschien is dat wel de grootste luxe: de tijd nemen om écht te kijken.
Wat een heerlijke dag was het! Samen met mijn collega-portretschilders Carla Klein Goldewijk en Janneke Bruininga mocht ik weer eens ervaren hoe inspirerend het is om met gelijkgestemden te werken.
We hadden het geluk te kunnen schilderen met live model Eyerusalem Tibebe, die met haar prachtige en rustige uitstraling ons inspireerde.
De sfeer zat er al snel in: verf, penselen, doek, muziek op de achtergrond en 'de vieze en lekkere chocola' van Carla.
Het kon niet beter.
Een eerste opzet
Zo’n dag is een goede mix van focus, hard werken en veel lol.
We wisselen tips en ideeën uit, en kijken mee bij elkaars werk.
En dan is er ook altijd weer de magie van het portretschilderen: drie schilders, één model, drie totaal andere portretten.
Het portret van Carla Klein
Goldewijk uit Dalfsen
Het portret van Janneke
Bruininga uit Zwolle
Het portret van
Claar van Leent
Veel cursisten vragen zich af: hoe krijg ik de verhoudingen van een hoofd goed op papier zonder dat ik mezelf verlies in eindeloos meten?
Want natuurlijk wil je een gelijkend portret, maar je wilt ook schilderen met vrijheid en schwung.
In mijn lessen hanteer ik een paar metingen die je kunt gebruiken als houvast.
Zie het als een kapstok waar je de rest organisch omheen bouwt.
Ogen op de helft: De ogen zitten niet – zoals veel beginners denken – bovenin het gezicht, maar precies in het midden van de schedel, gemeten van kin tot kruin.
Met deze summiere metingen heb je de basisstructuur en kan je verder de hoogte van de oogkassen, neus, mond en oren situeren door te observeren. Ook door het veel te doen, ontwikkel je er gevoel voor.
Als de compositie staat en de hulplijnen van oogkassen, onderkant neus en aanduidingen van mond en oren kan je naar de volgende fase.
Nu kan je het portret gaan verdelen in licht en schaduw, ook in deze verdeling zit de gelijkenis van het model. Veel beginners denken dat het om perfecte monden, ogen en neuzen gaat, maar de bouw van de schedel bepaalt in grote mate de gelijkenis. Door het vastleggen van licht en schaduw bereik je dat.
Het duurt altijd even voordat cursisten dat begrijpen, het is namelijk ook echt een andere manier van kijken.
Bij de één valt het kwartje sneller dan bij de ander. Want iedereen heeft zo zijn eigen leerproces.
5 verschillende opzetten van een portret
Deze twee begrippen vormen de basis en zijn onlosmakelijk verbonden als het gaat om het schilderen van een portret.
Om er goed begrip van te krijgen behandel ik eerst de toonwaardes in de cursus en daarna voeg ik de kleur eraan toe.
Ik leer cursisten stap voor stap hoe je deze elementen kunt gebruiken.
Met toonwaardes bedoelen we de licht-donker verhoudingen, oftewel, de grijswaarden.
In de cursus oefenen we met het vertalen van wat je ziet naar duidelijke schaduw/lichtgroepen.
Het begint met goed en rustig kijken: waar valt het licht, waar zijn de schaduwen, en waar zie je de grens.
Als je verhoudingen dan ook nog eens goed zijn, komt de gelijkenis van de geportretteerde al opdoemen.
Klinkt eenvoudig en dat is meteen de eerste valkuil. Cursisten willen vaak te snel door, en denken dat wel tijdens het proces te 'fixen'.
Gegarandeerd verdwaal je en loop je vast.
Ik probeer cursisten af te remmen, wat best moeilijk is met al dat enthousiasme.
Kijken, kijken en rustig aan opbouwen, we hebben de tijd . . . dat is mijn mantra.
Deelnemer Edwin heeft een mooie licht schaduw verdeling geschilderd
Irene werkt aan haar portret met het Zornpalet
Chroma verwijst naar de intensiteit of verzadiging van een kleur.
Een kleur met hoog chroma is helder en krachtig, een kleur met laag chroma is gedempt of grijzig.
Bij portretschilderen is chroma in combinatie met toonwaardes cruciaal.
Tijdens de lessen werken cursisten eerst met een beperkt palet.
Grote portretschilders als Anders Zorn, John Singer Sargent en Isaac Israëls werkten hier ook mee.
Wie zijn wij om met meer kleuren aan de slag te willen?
Als je het beperkte palet snapt en beheerst dan lonkt er een rijk assortiment van pigmenten om je palet uit te breiden.
Ook hier weer is het adagium: stap voor stap mét geduld.
Een belangrijke quote is 'Value does the work, colour gets the credit'. Het één kan niet zonder het ander.
Hoewel ik zelf inmiddels een andere, lossere manier van schilderen heb ontwikkeld, gebruik ik in de cursus nog steeds een gefaseerde methode.
Dit zijn overzichtelijke, maar niet meteen makkelijke stappen.
Ze helpen om de grote lijnen te leren zien, voordat er aandacht komt voor nuance en detail.
Fase 1 – Compositie, de opzet in lijnen
Eerst de grote vormen en verhoudingen. Het gaat niet om details, maar om de basisstructuur van het hoofd.
Fase 2 – Licht en schaduw
Daarna volgt de tweedeling van licht en donker. Met een mengsel van titaanwit en omber naturel schilder je de grote vlakken in. Als de verhoudingen kloppen, én de vorm van de schaduw klopt, zie je de gelijkenis al.
Dat klinkt makkelijk, maar is het zeker niet.
Fase 3 – Meerdere toonwaardes
Nu verdeel je de schaduw en de lichtkant in 2 á 3 toonwaardes.
Ook het haar en de kleding krijgen dezelfde verdelingen.
Zo ontstaat een hanteerbare onderschildering die geschikt is om met kleur verder te gaan.
Hetzij op een droge ondergrond, hetzij nat-in-nat.
Als je veel oefent en dit goed kan, heb je een stevige basis.
In de cursus werken we met een beperkt palet, het zogenaamde Zornpalet, een overzichtelijk palet om de drie componenten kleur, toonwaardes en verzadiging te ontdekken en te gaan doorgronden.
Als schilder kom je vaak in de verleiding om je palet vol te leggen met allerlei prachtige kleuren. Hoe meer, hoe beter, zou je denken.
Maar juist de beperking kan verrassend veel vrijheid geven. Een mooi voorbeeld daarvan is het Zornpalet, genoemd naar de Zweedse schilder Anders Zorn (1860–1920).
Het klassieke Zornpalet bestaat uit slechts vier kleuren:
Titaanwit
Gele oker
Cadmiumrood
Ivoorzwart
Op het eerste gezicht een bescheiden selectie, maar dit palet biedt een enorme rijkdom aan kleurnuances. Het lijkt misschien beperkt, maar juist door deze beperking leer je écht naar kleur te kijken en subtiele variaties te ontdekken.
Zelfportret van Anders Zorn, geschilderd met, hoe kan het anders . . . het Zornpalet
Een zelfportret van de Nederlandse Isaac Israëls
met een beperkte palet.
John Singer Sargent gebruikte ook vaak het beperkte palet, een meester in de losse toets. Hier zie je een zelfportret.
Een zelfportret van Thérèse Schwartze, ook weer met een beperkt palet
Met deze vier basiskleuren kun je een verrassend groot scala aan tinten maken.
Huidtinten: het palet staat vooral bekend om zijn natuurlijke huidkleuren. Door rood, geel en wit te mengen, en daar subtiel zwart aan toe te voegen, ontstaan warme en levensechte tonen.
Groenen: hoewel er geen groen in het palet zit, krijg je prachtige groentinten door geel en zwart te mengen. Het zwart in dit palet heeft namelijk een blauwige ondertoon.
Koele en warme contrasten: door te spelen met de verhouding rood en zwart, of geel en wit, kun je makkelijk schakelen tussen warme en koele accenten.
Het Zornpalet is populair onder schilders omdat het:
Eenvoud biedt – je hoeft niet eindeloos te zoeken naar de juiste kleur.
Harmonie schept – doordat alle tinten uit dezelfde vier kleuren ontstaan, ontstaat er vanzelf een eenheid in het schilderij.
Focus geeft – in plaats van te verdwalen in kleurnuances, kun je je aandacht richten op licht, compositie en penseelvoering.
Veel kunstenaars gebruiken het Zornpalet als basis, juist omdat het zo veelzijdig is. Het helpt je om met weinig middelen veel te zeggen. En het nodigt uit tot experimenteren: hoe ver kun je gaan met zo’n ogenschijnlijk eenvoudige set?
Voor mij is dit palet een herinnering dat schilderen niet gaat om persé méér kleur.
Met het Zornpalet stap je in de traditie van de grote meesters, maar blijf je ook altijd ruimte houden om er je eigen signatuur aan toe te voegen.
Ook in mijn portretcursussen ga je aan de slag met het Zornpalet, daarmee hou je goed overzicht. Als je wil kan je stap voor stap meer kleuren toevoegen. Kleur is geweldig maar kan ook overweldigend zijn, als je snapt hoe het werkt met een beperkt palet dan heb je een stevige basis.
Interesse in een portretcursus? Vraag meer info aan via de button.
Wie deze zomervakantie nog zin heeft in meeslepende verhalen met kunst en geschiedenis, wil deze twee romans van Tineke Hendriks niet missen. Ze brengen twee bijzondere Nederlandse kunstenaressen tot leven, elk met haar eigen strijd, dromen en unieke blik op de wereld.
Waar kleur is, is leven voert je mee in het leven van Bep Rietveld, dochter van meubelontwerper Gerrit Rietveld, maar vastbesloten om haar eigen pad te kiezen. Met lef, toewijding en een honger naar kleur schildert Bep vooral portretten. Haar verhaal is er één van bevlogenheid, maar ook van de persoonlijke offers die kunst soms vraagt.
In De zee, de zee alleen ontmoeten we Betzy Akersloot-Berg, een eigenzinnige kunstenares die haar hart heeft verpand aan de zee.
Het gaat hier dus niet over portretten, maar wel over gezichten . . . namelijk zeegezichten.
Van de Noorse kust tot het eiland Vlieland volgt de lezer haar avontuurlijke leven, waar ze de ruigheid en schoonheid van het water en de kust op doek schildert. Haar verhaal bruist van vrijheid, passie en de moed.
Beide boeken lezen lekker weg, zijn rijk aan historische details en kunstzinnige beschrijvingen. Ideaal voor wie op vakantie niet alleen wil ontspannen, maar ook even in de huid van bijzondere vrouwen wil kruipen.
Met deze romans heb je niet alleen een mooi verhaal, maar ook een dosis inspiratie.
Portretschilderen is misschien wel één van de meest intieme genres binnen de schilderkunst. Eeuwenlang hebben kunstenaars geprobeerd niet alleen het uiterlijk, maar ook de ziel van hun onderwerp te vangen. Van de klassieke schildermethode tot het impressionisme, expressionisme, fauvisme en hedendaagse benaderingen: elke tijd heeft zijn eigen meesters voortgebracht. Laten we eens kijken naar een aantal iconische portretschilders en hun unieke bijdrage.
In de 16e eeuw werd portretkunst naar nieuwe hoogten getild door kunstenaars als Titiaan en Sofonisba Anguissola. Titiaan stond bekend om zijn rijke kleuren en subtiele overgangen in huidtinten, een kenmerk van de klassieke schildermethode.
Sofonisba Anguissola, één van de eerste internationaal erkende vrouwelijke portretschilders, bracht een vernieuwende, persoonlijke benadering in haar werk, waarin psychologie en verfijnde techniek hand in hand gingen.
Portret van Elena, geschilderd door schilder en zus Sofonisba Anguissola
In Spanje lieten Diego Velázquez en later Francisco de Goya zien dat een portret ook een verhaal kan vertellen. Velázquez’ vorstelijke portretten combineren realisme met een bijna tastbare aanwezigheid, terwijl Goya’s werk vaak een scherpe, soms oncomfortabele blik op de mensheid werpt.
Goya, in het Rijksmuseum van Amsterdam
Portret van Isaac Israels
Deze eeuw bracht een explosie aan stijlen.
John Singer Sargent werd wereldberoemd om zijn virtuoze penseelvoering: met ogenschijnlijk losse toetsen wist hij verbluffend realistische portretten te creëren.
In Nederland maakte Isaac Israëls en ook George Breitner levendige impressies van zijn modellen, sterk beïnvloed door het impressionisme.
Édouard Manet en Berthe Morisot speelden ook een belangrijke rol binnen het impressionisme, waarbij licht, kleur en directe indrukken belangrijk waren.
Eduard Manet schilderde Bethe Morisot
De Zweedse schilder Anders Zorn werd beroemd door zijn beperkt palet van slechts vier kleuren (geeloker, vermiljoen, ivoorzwart en wit).
Zijn portretten tonen dat je met minimale middelen een maximale expressie kunt bereiken.
Deze aanpak wordt ook vandaag nog gebruikt in portretateliers.
Het zogenaamde Zornpalet.
Portret door Anders Zorn
Suzanne Valadon, ooit model voor kunstenaars als Renoir en Toulouse-Lautrec, werd zelf een gevierd portretschilder. Ze bracht een ongefilterde, directe blik op haar onderwerpen, vaak met krachtige contouren en gedurfde kleuren.
Suzanne Valadon
Uiteraard ontbreekt Vincent van Gogh niet, hij bracht in zijn portretten een ongeëvenaarde intensiteit door expressieve penseelstreken en krachtige kleurcontrasten.
Zelfportret van Vincent van Gogh
Met het expressionisme en fauvisme werd het portret opnieuw uitgevonden.
Henri Matisse en zijn tijdgenoten gebruikten felle, niet-realistische kleuren om emotie te versterken.
In Nederland liet Jan Sluijters en Kees van Dongen zich inspireren door deze stromingen, met portretten vol levendige kleuren en dynamische toetsen.
Kinderportret door Jan Sluijters
Tot zover enkele interessante portretschilders uit de westerse kunstgeschiedenis.
More to come . . .
Compositie, licht en schaduw, toonwaarden, chroma of saturatie, werken met het beperkt palet (Zorn)
toets, overgangen, het komt allemaal aan bod.
Elke zaterdag schilder je naar levend model.
Je maakt foto's als aanvullend referentiemateriaal (voor als je je portret later wilt gaan uitwerken)— niet om alles letterlijk na te schilderen, ik zal je uitleggen waarom.
We bespreken voorbeelden —als leermateriaal om inzicht te krijgen in werkwijzen en keuzes.
Klassiekers: Isaac Israëls, George Hendrik Breitner, John Singer Sargent, Anders Zorn, Berthe Morisot, Édouard Manet, Lucian Freud, Goya.
Hedendaags: Ray Turner, Rogier Willems, David Shevlino, Mustafa Özel, Svetlana Tartakovska en anderen.
Je ziet hoe grootheden omgaan met toon, toets en emotie — en hoe je daarvan je eigen route kiest.
Een beetje ervaring met olieverf (of wateroplosbare olieverf) en portret is een pré, maar niet strikt noodzakelijk.
Ben je helemaal blanco? Begin dan met tekenen in houtskool en daarna met schilderoefeningen (wit + omber) om verhoudingen en licht/schaduw te leren zien voordat je in de kleur duikt.
De cursus is vooral ook voor mensen die fouten durven te maken en niet persé op de cursus een "mooi en af" portret willen schilderen. Door veel uit te proberen, en fouten te maken leer je meer en vaak ook sneller.
Links: fase 1 compositie en grote lijnen
Rechts: cursist Olaf schildert de schaduw in zijn compositie.
5 zaterdagen, één per maand
Maximaal 4 deelnemers — veel persoonlijke begeleiding op jouw niveau.
Locatie: Diepenveen— gratis parkeergelegenheid.
Geen eigen vervoer? Er is een gratis ophaalservice van en naar Station Deventer
Kosten 475 euro voor 5 zaterdagen, dat is inclusief modelkosten, en twee keer een gezellige nazit met drankje+
Ik help je stap voor stap zodat je technische vaardigheden en je eigen artistieke stem samengaan.
Tot ziens in Diepenveen!
Via de button hieronder kan je meer info aanvragen over tijden, kosten, data en materialen en je kan je opgeven
Links: cursist Irene past het Zornpalet toe in de les
Rechts: mengingen van het Zornpalet,
Mail me of — liever nog — bel even.
Een kort gesprek is vaak het snelst om te kijken of de cursus past bij jouw wensen.
Altijd al willen weten hoe je een écht overtuigend portret maakt? Mijn cursus portretschilderen is geen snelle ‘kom en neem je meesterwerk mee naar huis’-workshop, maar een intensieve reeks studiedagen waarin je echt de diepte ingaat. Vijf zaterdagen lang werk je aan portretten, elke dag met een ander model, zodat je leert kijken, analyseren en verf vertalen naar vorm en kleur.
Enige ervaring met olieverf en portret is wenselijk – zo haal je het meeste uit de lessen – maar ook als je nog niet heel gevorderd bent, of een echte beginner, kun je meedoen. Wat telt, is dat je leergierig bent en bereid om te experimenteren. Ik adviseer je dan wel om eerst te gaan tekenen met houtskool en/of te gaan schilderen met wit en omber.
Goed gelijkende en persoonlijke portretten komen pas na jaren oefenen; in deze cursus draait het vooral om het proces, niet om het eindresultaat.
Met mooi weer zitten we in de tuin, en geniet je van de lunch of een borreltje.
Woon je buiten Overijssel, Gelderland, Utrecht of Flevoland? Goed nieuws: vanaf nu is de cursus ook gemakkelijk bereikbaar voor cursisten uit andere provincies en steden. Kom gewoon met de trein naar station Deventer, en ik haal je daar op. Of je nu uit Amsterdam, Rotterdam, Utrecht of Groningen komt – de reis is een stuk makkelijker dan je denkt.
In mijn lessen leer je niet alleen wát je ziet, maar vooral hóé je kijkt.
Hoe je de lichtval leest, hoe je kijkt naar toonwaardes en ze toepast, hoe je vereenvoudigt en hoe je het beperkte palet gebruikt.
Omdat je werkt met verschillende modellen, leer je iedere keer opnieuw keuzes maken in opbouw, compositie en techniek.
De portretschilderen privéles en groepslessen vinden plaats in mijn atelier. Vijf zaterdagen, telkens een ander model, en volop persoonlijke begeleiding. De data en inschrijfinfo vind je op mijn website – maar wees er op tijd bij, want de plaatsen zijn beperkt.
Edwin gebruikt het beperkte palet
in zijn portretstudie
Of je nu kiest voor een cursus portretschilderen in een kleine groep of een portretschilderen privéles, dit is de kans om vijf zaterdagen lang intensief te leren. Door te werken met verschillende modellen krijg je meer zelfvertrouwen in je schildertechniek en ontwikkel je een scherpere blik. Deze portretles is speciaal voor iedereen die bereid is tijd en aandacht te investeren in zijn of haar kunst.
Met de nieuwe ophaalservice vanaf station Deventer is meedoen makkelijker dan ooit – zelfs als je uit een andere provincie komt.
Klik op de button hieronder en vraag meer informatie aan over data, materialen, kosten en adres.
Heb je vragen, dan kun je die ook stellen.
Mijn atelier bevindt zich in Diepenveen, een klein rustig dorp net boven Deventer.
En het fijne is: je bent er sneller dan je denkt.
Dankzij de centrale ligging van Deventer is mijn atelier vanuit heel Midden- en Oost-Nederland goed bereikbaar, met de auto én de trein.
Ze komen uit alle windstreken: Overijssel, Gelderland, Utrecht, Flevoland, Drenthe en zelfs af en toe uit Noord-Holland of Noord-Brabant. De meesten zijn binnen een uur in Diepenveen.
Een greep uit de steden die allemaal binnen zo’n 75 kilometer liggen:
Zwolle – met de auto of trein nog geen half uur.
Arnhem – rechtstreeks, zo’n drie kwartier.
Apeldoorn – praktisch buren, een klein ritje.
Enschede – iets verder, maar goed te doen.
Utrecht – met de trein in iets meer dan een uur, met de auto anderhalf.
Amersfoort – zo’n 45 minuten.
Nijmegen – via de A50, een mooie route.
Lelystad – goed bereikbaar via de A6.
Almelo & Hengelo – dichtbij en makkelijk per trein.
Doetinchem – een schilderachtig ritje door de Achterhoek.
Geen probleem: Deventer heeft een intercitystation met directe verbindingen vanuit Utrecht, Amersfoort, Zwolle en Enschede. En het mooiste: we halen je gewoon op bij het station. Geen gedoe met bussen of taxi’s – je hoeft alleen maar uit te stappen en mijn Marcel wacht je op in zijn oranje auto.
Ook makkelijk. Deventer en dus ook Diepenveen ligt direct bij de A1, dus je rijdt er zo naartoe.
Parkeren in de buurt van mijn atelier kan prima en is gratis.
Station Deventer: de cursist die met de trein komt wordt opgehaald n teruggebracht.
Ik ontvang cursisten uit allerlei steden en provincies in mijn kleine atelier, met 4 cursisten, een model en ikzelf is het passen en meten, maar het lukt.
Het belangrijkste is dat de cursist zich lekker voelt, en vooral veel leert.
Dat kan vooral in een kleine groep.
Wat ooit een nadeel leek, is nu een voordeel, ik kan veel aandacht en informatie geven op individueel niveau. Het persoonlijke contact is ook hier weer een voordeel voor de cursist, er is hier geen ruimte voor anonimiteit.
Mirjam schildert model Marianne in een beperkt palet
Deventer is goed bereikbaar per trein,
de gratis 'pendeldienst' staat voor je klaar.
Portretschilderen is misschien wel één van de lastigste vormen van schilderkunst. Een boom ziet er al snel uit als een boom, een hond herken je meteen als hond, en je schildert een kat gelukkig zelden per ongeluk als een paard. Maar een gezicht… dat is andere koek. Dan komt het erop aan. Het gaat om gelijkenis, maar ook om de levendigheid, de uitstraling, de lichtval en de subtiliteit van kleuren.
Veel mensen onderschatten dat. Ze denken: "Ik volg even een cursus portretschilderen, dan kan ik het." Maar zo werkt het helaas niet.
Portretschilderen vraagt oefening, aandacht, geduld en vooral: tijd. En ja, ook een zekere frustratie hoort erbij.
Een voorbeeld van een goede opbouw van een portret met de goede verhoudingen, toonwaardes en saturatie.
Ik werk bewust met kleine groepen. In een klein gezelschap kan ik iedereen persoonlijk begeleiden. Ik zie meteen waar iemand vastloopt, waar een handigheidje nodig is, of waar je juist even moet doorzetten. Er is ruimte voor vragen, voor fouten maken, voor leren kijken. En misschien nog wel het belangrijkste: er is tijd.
Tijd voor jou en jouw portret.
In een groot atelier met 10 man krijg je mondjesmaat aandacht.
In een klein groepje ontstaat er rust, concentratie en een fijne sfeer. We werken hard, maar er is zeker ook ruimte voor ontspanning en gezelligheid.
Een cursus van een paar lessen is een prachtig begin, maar het is zelden genoeg om echt grip te krijgen op portretschilderen. Het is geen trucje dat je in een paar weken onder de knie hebt. Het is eerder een weg die je steeds verder bewandelt. Elke keer dat je terugkomt, merk je dat je een stap hoger klimt. Je gaat anders kijken, je penseelvoering wordt zekerder, je keuzes bewuster.
Mijn ervaring is dat cursisten die vaker terugkomen, sprongen vooruit maken.
Niet omdat ze het "geheim" ontdekt hebben, of omdat ze talent hebben, maar omdat ze simpelweg de tijd nemen om zich te verdiepen en vol te houden.
Ook mensen die graag alleen maar portretten willen tekenen met houtskool kunnen terecht in de portretcursus
Het zou makkelijk zijn om te zeggen: je hebt 10.000 uur nodig om dit te leren. Maar dat schrikt alleen maar af. Ik zie liever dat mensen enthousiast worden, en zin krijgen om steeds opnieuw een portret op te zetten.
Dus: zie portretschilderen niet als een korte sprint, maar als een boeiende reis. Elke keer leer je bij, elke keer wordt je blik scherper en je hand vrijer.
De deelnemers werken in alle rust aan de opbouw van hun portret
Tekenen met houtskool is een manier om verhoudingen en licht en schaduw te onderzoeken, vooral als je weinig ervaring hebt met olieverf.
Misschien schilder je al wat langer en wil je je verdiepen in het portret, of ben je juist een beginner die zich aangetrokken voelt tot de uitdaging van een gelijkend portret.
Wat je situatie ook is: een proefles biedt je de ideale kans om te ervaren wat een schildercursus portret inhoudt.
Een proefles geeft je in korte tijd een goed beeld van de manier van werken, de sfeer in het atelier en de aanpak van mij als docent. Portretschilderen is geen eenvoudige bezigheid: een gelijkend portret vraagt om kennis van verhoudingen, toonwaardes en kleur. Tijdens een proefles kun je zonder druk proeven van de methode en ervaren of deze manier van leren bij jou past.
Voel je welkom in het bescheiden maar sfeervolle portretatelier in Diepenveen
Tijdens de proefles wordt gewerkt in een kleine groep. Dat betekent veel persoonlijke begeleiding en directe feedback. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je onopgemerkt blijft. Vaak blijkt dat cursisten juist in een proefles ontdekken hoe prettig het is om stap voor stap begeleid te worden.
Een proefles is er voor iedereen die nieuwsgierig is naar portretschilderen: als beginner maar zeker ook als je al wat verder bent en mogelijk al wat cursussen hebt gedaan.
Het maakt niet uit of je uit Overijssel, Gelderland of Utrecht komt – Deventer is goed bereikbaar met auto en trein, en er is zelfs een ophaalservice vanaf het station.
Ook in de proefles schilder je met het bekende Zornpalet
Veel cursisten ervaren een proefles als een : ze merken dat portretschilderen weliswaar uitdagend is, maar dat je met de juiste uitleg en begeleiding resultaat boekt. Een proefles kan zo de eerste stap zijn naar een langere leerweg waarin je telkens een tree hoger klimt en je vaardigheden verder ontwikkelt.
Tijdens de proefles schilder je naar live model en ik zorg voor alle materialen.
Je hoeft dus niks mee te nemen en al helemaal niks aan te schaffen.
De waarde van een proefles zit in het ervaren, proberen en ontdekken. Het is dé manier om te voelen of een portretcursus schilderen bij jou past, om kennis te maken met de werkwijze.
Wie eenmaal begint, ontdekt vaak hoe boeiend en verslavend het is . . . je bent dus gewaarschuwd.
Tijdens de proefles kom je erachter of mijn lesmethode je aanspreekt